- Resultaten -

Op deze pagina vindt u de nul- en eindmetingen die we hebben afgenomen.


Om de betrouwbaarheid van ons onderzoek te onderbouwen hebben wij besloten om nul- en eindmetingen uit te voeren aan het einde van een les, waar hoofdzakelijk (begrijpend) lezen aan bod kwam. Dankzij deze bevragingen ontstond de mogelijkheid om de lessen te ontwerpen en te verbeteren naargelang de feedback van de leerlingen. De resultaten zijn verwerkt in grafieken om direct een overzichtelijk beeld te creëren.  

Het tweede leerjaar

Als we de resultaten van de nul- en eindmeting vergelijken voor de vraag 'Vond je het lezen leuk?', stellen we vast dat er bij de eindmeting een stijging is van 17 leerlingen die het lezen heel leuk vonden. Bij de nulmeting waren de meningen van de leerlingen veeleer verdeeld over de verschillende mogelijke antwoorden. Bij de eindmeting waren er geen leerlingen die het lezen helemaal niet leuk vonden. Deze positieve stijging van resultaten kan te maken hebben met verschillende factoren. Een eerste factor is dat de leerlingen het leuker vonden om omgevingsgerelateerde teksten te lezen. Een tweede beïnvloedende factor kan zijn dat de leerlingen het lezen leuker vonden, omdat ze het thema leuker vonden. 

Bovenstaande grafiek geeft de resultaten weer wat de leerlingen van de tekst vonden. Bij de nulmeting waren er heel wat leerlingen die de tekst aangenaam vonden om te lezen, maar toch niet allemaal. Bij de eindmeting zien we een stijging van 13 leerlingen die de tekst heel leuk vonden. Er zijn bij de eindmeting geen leerlingen die de tekst helemaal niet leuk vonden. Er zijn twee mogelijke redenen die voor een positieve stijging hebben gezorgd. Een eerste reden hiervoor kan zijn dat de tekst aansluit bij de leefwereld van de kinderen, een andere reden hiervoor kan zijn dat de tekst over hun omgeving, Turnhout, gaat. 

In de volgende grafiek wordt weergegeven hoe moeilijk de leerlingen de tekst vonden. Als we de resultaten van de nul- en eindmeting met elkaar vergelijken stellen we vast dat er in totaal bij de eindmeting 27 leerlingen de tekst makkelijk vonden, terwijl dit bij de nulmeting slechts 6 leerlingen waren. Er waren bij de eindmeting geen leerlingen die de tekst heel moeilijk vonden. 

Bij de nulmeting waren er 9 leerlingen die de tekst veel te lang vonden. Bij de eindmeting waren er geen leerlingen die de tekst te lang vonden. Bij de eindmeting zien we een stijging van 11 leerlingen die de tekst goed vonden qua lengte. Deze stijging kan te verklaren zijn doordat we hebben gewerkt met een differentiatietekst, waardoor iedereen op zijn eigen tempo de tekst kon lezen.

Als we de resultaten vergelijken van de nul- en eindmeting zien we een positieve daling in het ondervinden van moeilijke woorden. De leerlingen kunnen vlot met de tekst aan de slag door het makkelijke taalgebruik. Uiteraard staan er wel uitdagende woorden in, maar deze worden verduidelijkt door de context, een illustratie ... 

Het vijfde leerjaar

Aan deze grafiek kunnen we zien dat de leerlingen van het vijfde leerjaar niet graag lezen. Toch zien we bij de antwoorden van de eindmeting een lichte groei. We hebben voor een aantal leerlingen al het verschil kunnen maken in één les!

De vergelijking van de resultaten van de nul- en eindmeting of de leerlingen de tekst leuk vonden laat een sterke groei zien. Bij de eindmeting zien we een stijging van 9 leerlingen die de tekst leuk vonden. Er was veel enthousiasme bij het aanbieden van teksten uit de omgeving Turnhout. 

In de volgende grafiek wordt weergegeven hoe moeilijk de leerlingen de tekst vonden. Zowel bij de nul- als de eindmeting zijn er nog leerlingen die moeite ervaren met het lezen van de tekst. Dit kunnen we verklaren door o.a. het moeilijkere onderwerp van de tekst en het niveauverschil in beide klasgroepen. Hiermee verrijken de leerlingen hun woordenschat.

Als we de resultaten vergelijken van de nul- en eindmeting zien we dat de leerlingen van 5B onze tekst te lang vonden. Omdat we vonden dat deze resultaten heel hoog zijn hebben we de tekst nogmaals bekeken, maar het is niet mogelijk om de tekst in te korten. Er gaat dan te veel belangrijke informatie verloren.

© 2022 Thomas More Campus Blairon 800, 2300 Turnhout
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin